Friday, August 5, 2011

Bubur biji nangka -.-


Salam Ramadhan. J
ini entry ke-2 untuk bulan pose ni. Arini, mama ajar buat kueh. Kueh ape tak tahu nama dia. Tapi orang kat sini sebut ‘ Bubur Bijik Nangka’. Kenapa orang sebut mcm tu? Sebab kueh dia mcm biji nangka kottt. Haha. Hana pun tak tahu.

Belaja belaja buat je. Sedaaap nye, boleh tahan laa. Minggu depan boleh buat lg J





soory. Gambar tak jelas. handfon mahal sgt :) 


Kalo yang bulat leper tu, Hana yang gentel. Ikut kreativiti.yang lain, mama yang buat .-.-


Bahan bahan:
·        Sekerat gula Melaka
·        Santan semangkuk
·        Daun pandan sehelai( disimpulkan)
·        Tepung pulut satu cawan( agak agak ah nak makan bape orang)
·        Pewarna.( hijau, kuning, merah, vanilla- ikut suka korang laa nak warne ape.)

Cara membuat:

·        Rebus air dalam periuk bersama gula Melaka.
·        Tunggu mendidih.
·        Masukkan daun pandan.
·        Jangan lupe kacau. (kalau tak kacau, nanti tak jadi)
·        Masukkan santan. ( Kacau lagi. Jangan stop)
·        Dah mendidih, tutup laa api.

Seterusnya,

·        Uli tepung pulut. Jangan terlampau cair. Sedang sedanng.
·        Bahagikan kepada 3 bahagian.( ikut bilangan warne yang nak buat la)
·        Titik pewarna. Dan uli bia warna jadi sekata.
·        Gentelkan kecik kecik, bulat bulat or leper2. Ikut kreativiti dan imaginasi korang. Nak campur warna jadi warne pelangi pun boleh J
·        Kemudian, didihkan air kosong.
·        Rebus semua gentelan tepung pulut sehinggan terapung.
·        Dan, akhirnye masukkan semua tepung pulut yang comel dalam kuah gula Melaka kite tadi.
·        SIAP!



Ps: Hami Helmi Oppa, nak cube? Hehe J



0 orang comel sedang berkata kata:

Friday, August 5, 2011

Bubur biji nangka -.-

Posted by cik hana nasir at Friday, August 05, 2011

Salam Ramadhan. J
ini entry ke-2 untuk bulan pose ni. Arini, mama ajar buat kueh. Kueh ape tak tahu nama dia. Tapi orang kat sini sebut ‘ Bubur Bijik Nangka’. Kenapa orang sebut mcm tu? Sebab kueh dia mcm biji nangka kottt. Haha. Hana pun tak tahu.

Belaja belaja buat je. Sedaaap nye, boleh tahan laa. Minggu depan boleh buat lg J





soory. Gambar tak jelas. handfon mahal sgt :) 


Kalo yang bulat leper tu, Hana yang gentel. Ikut kreativiti.yang lain, mama yang buat .-.-


Bahan bahan:
·        Sekerat gula Melaka
·        Santan semangkuk
·        Daun pandan sehelai( disimpulkan)
·        Tepung pulut satu cawan( agak agak ah nak makan bape orang)
·        Pewarna.( hijau, kuning, merah, vanilla- ikut suka korang laa nak warne ape.)

Cara membuat:

·        Rebus air dalam periuk bersama gula Melaka.
·        Tunggu mendidih.
·        Masukkan daun pandan.
·        Jangan lupe kacau. (kalau tak kacau, nanti tak jadi)
·        Masukkan santan. ( Kacau lagi. Jangan stop)
·        Dah mendidih, tutup laa api.

Seterusnya,

·        Uli tepung pulut. Jangan terlampau cair. Sedang sedanng.
·        Bahagikan kepada 3 bahagian.( ikut bilangan warne yang nak buat la)
·        Titik pewarna. Dan uli bia warna jadi sekata.
·        Gentelkan kecik kecik, bulat bulat or leper2. Ikut kreativiti dan imaginasi korang. Nak campur warna jadi warne pelangi pun boleh J
·        Kemudian, didihkan air kosong.
·        Rebus semua gentelan tepung pulut sehinggan terapung.
·        Dan, akhirnye masukkan semua tepung pulut yang comel dalam kuah gula Melaka kite tadi.
·        SIAP!



Ps: Hami Helmi Oppa, nak cube? Hehe J



0 orang yang mengoment on "Bubur biji nangka -.-"